Een Oplossing na 7 oktober 2023

Israël & Hamas: een oplossing gebaseerd op lessen uit het verleden

Het huidige conflict tussen Israël en Hamas maakt deel uit van een lange geschiedenis. De vastberadenheid van Israël om de organisatie Hamas uit te roeien, en de vastberadenheid van Hamas om de natie Israël van de wereldkaart te vegen, hebben diepe wortels.

De joden vinden hun oorsprong als volk in hun voorvader Abraham, die door God werd geroepen om zijn thuis in Ur te verlaten naar een land dat God hem zou geven. Enkele eeuwen na zijn dood kregen de nakomelingen van zijn kleinzoon Jakob de opdracht van God om het land binnen te gaan dat Hij aan Abraham had beloofd. God vertelde hen specifiek dat het land van Hem was en dat zij daar als Zijn gasten moesten leven – vreemdelingen op aarde (Leviticus 25:23).

Kort nadat de Israëlieten het land waren binnengekomen, werden ze aangevallen door omliggende naties, variërend van de Filistijnen in het kustgebied (dat tegenwoordig Gaza omvat) tot de Edomieten, Ammonieten en Moabieten in het oosten en zuiden van de rivier de Jordaan (een deel van het huidige Jordanie). Later vielen de Arameeërs in het noordoosten (een deel van Syrië) hen ook regelmatig aan. Opmerkelijk is dat de Ammoniet en de Moabieten afkomstig waren van Abrahams neef Lot, en dat de Edomieten directe afstammelingen waren van Abrahams kleinzoon Ezau. Ze wilden allemaal het prachtige land bezitten dat God aan Jakobs nakomelingen had gegeven en ondernamen in de daaropvolgende eeuwen vele pogingen om de Israëlieten te veroveren. Keer op keer werden ze echter verslagen, zelfs als ze er voor een periode in slaagden delen van het land te beheersen.

Volken wiens land God aan Abraham beloofde. Voor een gedetailleerde studie, klik op de illustratie

God waarschuwde al deze naties bij monde van Zijn profeten dat zij als natie zouden ophouden te bestaan als zij Israël zouden blijven aanvallen. In de periode van 400 v.Chr. – 100 n.Chr. verdwenen ze allemaal als unieke volkeren. Wie de Babyloniërs, Grieken en Romeinen overleefde, assimileerde zich met de nomadische Ismaëlieten in de regio en werden bekend als Arabieren.

Het is opmerkelijk dat Egypte al voordat de Israëlieten het door God gegeven land binnengingen, hen aanviel bij de Rode Zee. God redde Zijn uitverkoren volk op wonderbaarlijke wijze en draaide de zaken om, zodat het Egyptische leger in de zee verdronk.

Eeuwen later, op het hoogtepunt van het Perzische koninkrijk, werd een nieuwe poging om de Joden te doden verijdeld. Haman de Agagiet, waarschijnlijk een afstammeling van de Amalekieten, die ook een eeuwenoude vijand was geweest, regelde een wet die toestond dat alle Joden gedood mochten worden. Opnieuw schreef God de geschiedenis en Haman verloor zijn leven. Vlak voordat hij werd vermoord waarschuwden zijn vrouw en vrienden hem: ‘Als Mordechai, voor wie u begonnen bent te vallen, uit het geslacht van de Joden is, zult u tegen hem niets kunnen uitrichten, integendeel, u zult zeker voor hem ten val komen.’ (Esther 6:13).

Bij twee andere gelegenheden redde God de Israëlieten op wonderbaarlijke wijze van een veel sterkere vijand, zonder dat ze zelfs maar vochten! In de dagen van koning Hizkia van Juda bezette het Assyrische leger het land over en belegerde Jeruzalem. Hizkia en het volk stelden hun vertrouwen op de Heer en op de woorden van de profeet Jesaja. Vervolgens doodde de hemelse Engel van de Heer in één nacht 185.000 Assyrische soldaten (2 Koningen 19:35). In de dagen van koning Josafat voerden de Ammonieten, Moabieten en Edomieten een verrassingsaanval uit op het land. God veroorzaakte echter verwarring onder hen en ze doodden elkaar, zodat de Israëlieten gered werden zonder zelfs maar tegen hen te hoeven vechten (2 Kronieken 20:22-23).

Gods interventies kunnen worden gezien als Zijn toewijding aan Zijn belofte aan Abraham. Hij had tegen hem gezegd: ‘Ik zal zegenen wie u zegenen, en wie u vervloekt, zal Ik vervloeken’ (Genesis 12:3).

Met het verdwijnen van de Edomieten en andere volkeren hield de vijandschap tegen Israël helaas niet op. In de 2e eeuw probeerde de Romeinse keizer alle verwijzingen naar het land Israël te verwijderen door het land Palestina te noemen en Jeruzalem Aelia Capitolina.

In de 7e eeuw werd het land veroverd door moslimstrijders, die verklaarden dat het gebied tot de islam behoorde. De inwoners kregen de keuze tussen zich bekeren tot de islam of de dood, behalve de joden en de christenen. Zij mochten blijven leven als ze de speciale Jizya-belasting betaalden.

Volgens betrouwbare islamitische bronnen heeft de profeet van de islam, Mohammed, voorspeld dat er een tijd zal komen waarin geen Jizya meer kan worden betaald. Bij de terugkeer van de Messias zal de Jizya worden afgeschaft, hetgeen betekent dat de joden en christenen óf moslims zullen moeten worden, óf vermoord zullen worden. Uiteindelijk zullen de moslims alle overgebleven joden doden, geholpen door sprekende bomen en rotsen. Als een Jood zich achter een boom of rots verbergt, zal deze zeggen: ‘Moslim, hier is een Jood achter mij; kom en dood hem.’ (1)

Deze verwachting richting de Joden is door Hamas overgenomen in hun Handvest, uitgegeven in 1988. (2) Het verklaart dat Israël slechts zal bestaan totdat de Islam het zal vernietigen, en dat jihad tegen de Joden vereist is tot de Dag des Oordeels. Compromissen over het land zijn verboden. De documenten promoten de heilige oorlog zoals goddelijk verordend, verwerpen politieke oplossingen en roepen op om deze opvattingen bij kinderen bij te brengen. Hoewel de formulering in 2017 is verzacht, blijkt uit de recente acties van Hamas-aanhangers dat de oorspronkelijke bedoeling onder hen nog steeds leeft.

Hoewel de meeste moslims zullen beweren niet alle joden dood te wensen, wordt van een ieder die zijn of haar religie serieus neemt, verwacht dat hij instemt dat dit volgens de islam het ultieme plan van God is.

Kan er een oplossing zijn?

Ik heb een voorstel voor drie groepen: de joden, de moslims en de christenen.

Boodschap aan de Joden en de regering van Israël:

Stop met het bombarderen van Gaza, om te voorkomen dat Hamas haar doelen verwezenlijkt. Zelfs als alle Hamas-aanhangers worden gedood, zal de ideologie in anderen voortleven.

Wend u in plaats daarvan tot de God van uw voorvaderen Abraham, Isaak en Jakob en stel uw vertrouwen op Hem, zoals Mozes, Hizkia en Josafat en vele anderen deden. Het land waarin je leeft is van Hem en Hij zal je beschermen, net zoals Hij dat in het verleden deed. (3) Hij kan je zelfs beschermen zonder dat je een wapen hoeft op te tillen! Zoals Hij vele eeuwen geleden tot de Joodse leider Zerubbabel sprak: “Niet door kracht en niet door geweld, maar door Mijn Geest, zegt de HEERE van de legermachten’ (Zacharia 4:6).

Gods belofte aan koning Salomo geldt nog steeds voor jullie. ‘Als Mijn volk, waarover Mijn Naam is uitgeroepen, zich in ootmoed buigt en bidt, en zij Mijn aangezicht zoeken, en zij zich bekeren van hun slechte wegen, dan zal Ík vanuit de hemel horen, hun zonden vergeven en hun land genezen’ (2 Kronieken 7:14 ESV).

Boodschap voor de moslims en voor Hamas:

Stop met vechten tegen de Joden, want je gaat verliezen. Het land behoort toe aan de God van Abraham, Isaak en Jacob. Hij is de Schepper van hemel en aarde en er is geen god groter dan hij. Je zult de Joden niet kunnen wegvagen omdat God hen zal beschermen en jij zult sterven.

Bekeer je en begin je vijand lief te hebben, zoals de Messias ons heeft geleerd (Mattheus 5:43-44). Zegen de Joden in plaats van ze te vervloeken. Dan zullen jullie als naties opbloeien. Geen enkel mens kan van nature zijn vijand liefhebben, maar als je Jezus de Messias vraagt om dit door jou te doen, zal er een wonder gebeuren.

Boodschap voor christenen:

Het conflict tussen Israël en Hamas is meer dan een menselijk conflict. Er zijn geestelijke machten in de onzichtbare wereld die tegen God en Zijn plan zijn. Dit is geen strijd

‘tegen vlees en bloed, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de wereldbeheersers van de duisternis van dit tijdperk, tegen de geestelijke machten van het kwaad in de hemelse gewesten’ (Efeziërs 6:12). Trek daarom de geestelijke wapenrusting aan en bid dat beide volken en hun leiders Christus als hun Heer mogen leren kennen. God openbaart zich aan degenen die niet naar Hem vragen en laat zich vinden door degenen die Hem niet zoeken (Romeinen 10:20).

Als je over het conflict spreekt, hoef je geen partij te kiezen. Toen Jozua de bevelhebber van Gods leger bij Jericho ontmoette, vroeg hij: ‘Hoort U bij ons of bij onze tegenstanders?’ (Jozua 5:13). ‘Geen van beide,’ antwoordde hij. God houdt van heel Zijn schepping en wil dat ze allemaal gered worden. Moge het kwade door het goede worden overwonnen (Romeinen 12:21).

Voor meer informatie over de profetieën over de volken rondom Israel, zie Profetieen over de volken rondom Israel  en Overzicht profetieen over alle volken

Voor meer informatie over de geschiedenis van Israel / Palestina, zie Wie zijn de Palestijnen?

Voor meer informatie over de islam, zie Is Islam een godsdienst van vrede? en De ware gelovigen – wie zijn echte moslims en christenen?

(1) https://sunnah.com/bukhari:2476, https://sunnah.com/ibnmajah:4077https://sunnah.com/muslim:2922, https://sunnah.com/muslim:2921a, https://sunnah.com/muslim:2921c, https://sunnah.com/muslim:2921d

(2) https://en.wikipedia.org/wiki/Hamas_Charter

(3) Andere wonderlijke reddingen door God: Een leger van slechts 300 soldaten overwon een ontelbare vijand (Richteren 7:19-25). Op een keer hielp God door grote hagelstenen op de Amoritische legers te laten vallen (Jozua 10:10-11). Een andere keer kwam Hij met een machtige donder tussenbeide, waardoor verwarring ontstond in het leger van de Filistijnen (1 Samuël 7:7-12).

 

Facebook